راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 424 ) خروج از بحران اقتصادی نیاز به "برنامه " یا "معجزه " دارد؟

این یک وبلاگ جهادی اسلامی است برای ارائه راههای توسعه سیاسی اقتصادی

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 424 ) خروج از بحران اقتصادی نیاز به "برنامه " یا "معجزه " دارد؟

۷۹ بازديد

بعضی از بزرگترین اقتصاد دانان معتقد هستند وقتی رکود و بحران اقتصادی به بن بست و ایستایی رسید.

برای خروج علاوه بر برنامه به معجزه هم نیاز داریم تا اقتصاد کشوری بحران زده را به وضع فعال و عادی  بازگردانیم؟

در قرون گذشته برای رهایی از چنین بن بست هایی جنگ و انتقال بحران به کشور ثالث پیشنهاد می شد.

اگرچه آمریکا و اسرائیل در قرن بیست یک هم از این روش برای گشودن فشارهای اقتصادی و سیاسی استفاده می کنند؟

اما بطور کلی در دنیای معاصر برای خروج از بحران و رکود یک ابر پروژه یا یک مگا پروژه برای خروج از بحران توصیه می شود؟

همانند پروژه مارشال بعد از جنگ جهانی دوم یا پروژه بزرگ راه ابریشیم توسط چین یا برنامه های بازسازی آلمان ؟

این پروژه ها می توانند به منزله یک موتور ملی یا موتور جهانی اقتصاد کشورهای درگیر به فعالیت و رشد زود هنگام ترغیب کنند.

اگر چه کشور ما درگیر با یک بوروکراسی و فساد اداری مزمن هم هست لذا ترکیب فساد و عدم کارآیی اداری و بوروکراسی رکود اقتصادی نهادینه شده غیر قابل بهبودی را سبب خواهد شد.

اما یک برنامه تحریک ساخت ساز خارج ازسیستم دولتی فقط با اعطای امتیازات به بخش خصوصی می تواند " معجزه " به پا کند.

به شرطی که طراحان و واگذار کنندگان اصلی پاک دست و پاک نیت باشند.

و تمام مسیر را مین زدایی و ریل گذاری کرده باشند.

لذا ابر پروژه ساخت 7 میلیون مسکن فضل که در راهبرد 423 اشاره شده می تواند موتور محرک کل اقتصاد ایران و تمام بخش های اقتصادی کشور باشد .

همانطور که میدانید کمبود بودجه و نبود روحیه فداکاری و اضافه کاری کارمندان دولت عملا دولت را از توانایی موتور محرک بودن خارج کرده است.

لذا نیاز است این حرکت با توان بخش خصوصی داخلی و یا خارجی ایرانی انجام شود.

منظور از خارجی ایرانی سرمایه داران ایرانی مقیم خارج هستند چه در موقع اوج تحریم ها هیچ کشوری کمک مالی و یا وام خارجی به ایران نخواهد داد.

این پروژه 7 میلیون مسکن فضل حداقل 20 امتیاز ویژه و اثر جنبی خواهد داشت به شرح ذیل

1-اولین اثر آن بکار گیری و اشتغال حداقل 3 میلیون نفر به صورت مستقیم و 5 میلیون بصورت غیر مستقیم خواهد بود.

می دانیم رونق ساختمان سازی حداقل 170 صنعت کارخانه ای و هزاران صنف را فعال خواهد کرد.

بلافاصله پس از آهن آلات ساختمانی و کاشی سرامیک سیمان سنگ بری درب پنجره عایق کاری و هزاران قطعه مستقیم مورد نیاز در دوم نیازهای ساختمانی دور پرده مبلمان منزل لوازم آشپزخانه و غیره فرا خواهد رسید و این روند همچنان ریشه دار و مسلسل وار گردش خواهد کرد

2- باعث ایجاد شور شعف و امید بخصوص در جوانان خواهد شد بخصوص قشری که خریدار و سرمایه گذار خرد برای ابتیاع این واحد ها خواهند بود

3- روحیه ازدواج و فرزند آوری به شدت تقویت خواهد کرد.

4- روحیه کار و تلاش در کشور به شدت تقویت خواهد شد چون خریدارن این واحدها باید از پس تهیه مخارج خرید و قسط مسکن فضل بر آیند نسبت به تلاش بیشتر و سرمایه گذاری های شغلی خود اقدام خواهند کرد.

5-تعیین زمینهای جدید برای ساخت و ساز دایره کار سازندگی و جغرافیای شهرها استان های کشور به شدت تغییر خواهد داد.

6-بانکهای کشور به منظور صحنه پرداخت و گردش مالی فعال خواهند شد.

7- تعداد زیادی از کارگران فصلی و مهاجر مقصد و مکان استقرار پیدا خواهند کرد چه بسا بسیار نزدیک به محل سکونت خود شغل پیدا کنند و همین موضوع از مهاجرت جلوگیری خواهد کرد

8- توان سرمایه های سرگردان خانوادگی را به یک هدف ملی تزریق خواهد کرد و بازار های موازی غیر مولد را از ضرر و زیان ملی ( بخصوص افزایش ارز ) نجات خواهد داد .

9-توان بازار داخلی به سمت تهیه اقلام مورد نیاز تحرک پیدا خواهد کرد لذا صنوف بیش از احتکار به فروش بیشتر ترغیب خواهند شد بخصوص در نواحی کم برخوردار.

10-ایجاد تحرک در بازار کار و روی آوردن بخشی از نیروی انسانی به مسکن فضل باعث ایجاد کمبود و  تحریک تقاضا در سایر بخشها خواهد شد. روی آوردن افراد با تجربه به کارهای ساختمانی از قبیل نصب لوله کشی کابینت سیم کشی و غیره باعث بوجود آمدن تقاضای بیشتر به نیروی انسانی و افزایش دستمزدها خواهد شد همین موضوع روی امنیت شغلی کارگران تاثیر مثبت و بسزایی را ایفا خواهد کرد .

11-تحریک بازار کار موجب رونق در بیمه تامین اجتماعی خواهد شد هم افزایش کارگران بیمه شده نسبت به بازنشستگان هم افزایش درآمد بیمه تامین اجتماعی را از سوق دادن به ورشستگی نجات خواهد داد.

12-تحرک ساخت ساز باعث کمبود مواد اولیه فولادی معدنی ( گچ و سیمان آزبست لوله مس آلمینیوم باکلیت پلاستیک ) خواهد شد و بسیاری از معدن کاران و صنایع تبدیلی نجات پیدا خواهند کرد.

13-سیستم حمل نقل کشور اینک در رکود کامل بسر می برد با افزایش حمل نقل مصالح ساختمانی نیروی انسانی و ماشین آلات ساختمانی تمام گروه های وابسته و تعمیر کاران قطعه فروشان و قطعه سازان به تحرک جدید فعال خواهند شد.

14-سیستم تولید آب و برق کشور در معرض تقاضای جدید فعال تر خواهد شد.

15-سیستم های مخابراتی لوازم خانگی الکترونیکی ساختمانی از قبیل درب بازکن دوربین مدار بسته و سیستم هشدار های الکترونیکی بازار پر رونقی را تجربه خواهند کرد.

16- شرکتهای فنی نقشه کشی پیمانکاری مهندسی به شدت فعال خواهند شد بخصوص شرکت های پیمانکاری که اینک فاقد هر گونه تقاضای دولتی و بخش خصوصی هستند.

17-اسکان جمعیت در مکان های برنامه ریزی شده می تواند کمبودهای فنی مناطق مورد هدف را کاهش دهد نظیر اهدا مسکن و آپارتمان بدون ثبت نام شده برای کادر پزشکی پرستاری بیمارستانی یا مهندسی در مناطق محروم برای اقامت 5 تا ده ساله .

18- حمایت از نیروهای نظامی و انتظامی جدید در مناطق مرزی با تکمیل خانه های ملکی و امکانات مسکن فضل .

19- تدوین آرایش سرزمینی در مناطق مورد نیاز کشت و یا صنعت های خاص در نواحی جنوبی سواحل مکران مرزهای شرقی کشور حتی جزایر خلیج فارس تدوین برنامه برای شغل و مسکن زوج های جدید در مناطق مورد نیاز بخصوص مناطق خالی از سکنه حتی ساخت شهرهای جدید در خلاء های سیاسی امنیتی کشور

20- تحریک نیروی مدیریتی جوان کشور با اهداف سکنا و ازدواج دانشجویان فارغ التحصیل نخبه با اهداء مسکن فضل اقساطی برای نیل به جلوگیری  خروج از کشور و هدیه همزمان شغل و مسکن در نواحی محروم و مورد نیاز برای یک برنامه 7 ساله.

اینان حداقل مزایای چنین طرح بزرگی هستند که می توان در قالب مسکن به ملت ایران تقدیم کرد به شرطی که بخیلان فکر اندیشه عمل ساز نشد نمی شود نداریم نمی توانیم نیست امکانات نداریم ساز نکنند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.